Wegkijken

 

Wegkijken

bijl

30 JULI 2014 Catherine Keyl

Bij de tramhalte, in de keurige Van Baerlestraat in Amsterdam, staan een meisje met een hoofddoek en een zonder. Die met de hoofddoek heeft leuke kleren aan, dus ik bekijk haar langzaam van top tot teen. „Hou daar mee op, vuile kankerhoer, kijk voor je!” bijt ze me toe.

Verbaasd zeg ik: „Nou ja zeg, kan het niet ietsje minder?” „En nou voor je kijken, anders sla ik je in elkaar”, snauwt ze. Ik ben beduusd en kijk hulpvragend naar het meisje zonder hoofddoek. „Doe het nou maar”, zegt ze, „ik weet dat ze in staat is te doen waar ze mee dreigt.”

Het is een voorval van enkele jaren geleden, maar ik realiseer me steeds meer dat de houding van het meisje zonder hoofddoek typerend is voor de houding van de Nederlandse samenleving. We kijken weg, zijn bang te reageren, roepen: cultuurverschilletje, halen onze schouders op. We staan toe dat mensen zich misdragen.

Vorige week was Annabel Nanninga als verslaggeefster bij een ISIS-demonstratie in Den Haag. Ze werd er uitgemaakt voor hoer en de menigte riep: broek uit. Uiteindelijk kwam zij op het politiebureau terecht en de jouwende, antisemitische menigte ging vrij uit. Burgemeester Van Aartsen meldde dat er geen onregelmatigheden waren geconstateerd tijdens de demonstratie. Dat haalt je de koekoek: een vrouw uitmaken voor hoer is al jaren bon ton, dus wat dat betreft heeft de burgemeester helemaal gelijk.

Als je niets meldt, heb je ook geen incident, en dan is de demonstratie rustig verlopen. Goed zo, burgemeester. Dat geldt ook voor ons kleine strandje. Daar liggen regelmatig meisjes topless te zonnen. Dan komen er jongetjes die met stenen naar die meisjes gooien. Nooit ergens melding van gemaakt. Makkelijk joh, niks aan de hand. Als je het niet meldt bestaat het ook niet.

Cultuurverschilletje.

Kijk ook maar eens naar de jarenlange spreekkoren langs de voetbalvelden: ’Hamas, Hamas, Joden aan het gas’. Mocht allemaal gewoon gezegd worden, want ach, die voetballers weten toch niet waar het over gaat. Hoef je niet serieus te nemen.

Dat er nu een ongestrafte uitbarsting van antisemitisme is, verbaast mij niks. Hoe kun je generaties lang toestaan dat iedereen maar zegt wat hij denkt, zonder ooit te corrigeren en hoe kun je dan nu moord en brand schreeuwen als het uit de hand loopt? Afgelopen zaterdag werd een zaak van puur antisemitisme tegenover een ondernemer die zich daarom zelfs moet beveiligen al in deze krant gemeld. Zo raar. Iedereen vond openlijke Jodenhaat altijd iets dat je niet serieus moest nemen. Nou dan krijg je dit. De geest is uit de fles.

Vorige week zat ik in het Mediaforum op Radio 1 en meldde ik hetzelfde: er worden geen grenzen meer gesteld in Nederland. Kreeg ik een brief van een meneer, die probeert netjes te leven. Maar zijn buurt wordt verpest door asociale, lawaaimakerige gezinnen, die blowen en langs de straat hangen. Hij schrijft: ‘Wanneer is het genoeg? Wanneer is het uit met het ge-traject, het ge-overleg, wanneer komen er professionals die actief met sancties en controle gaan werken aan een gezonde woonplaats en het naar asocontainers verplaatsen van het tuig? Waar is de begrenzing gebleven in Nederland. Ophouden met uitdijen van bureaucratisering, politie en woningbouw, ga gewoon eens je werk doen!’

Ach meneer, ik ben het zooo met u eens.

http://www.catherine.nl

Over voorziener

Ben 73 jaar inmiddels en heb interesse in de politiek en hoe wij met zijn allen leven op deze wereld van nog 13.000 km doorsnede en we elkaar bevechten meestal om dat rotgeloof
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

snap er de ballen van en heb een herseninfarct gehad in 2007 maar wou graag mijn archief terug van 2012 en niemand kan dat waarmaken

