MIJN Amsterdam in vroeger jaren

Loop eens rond in mijn Mokum!

amsterdam embleem

Een foto van 50 jaar geleden dat ik zelf op het Waterlooplein stond

waterlooplein.jpg1

een oude foto van de chaos die ik toen al maakte

008

Klik een straat aan in de lijst en zie wat er gebeurt….                  http://www.amsterdam360.com/abc.html

Misschien wel eens leuk onderstaande te lezen over mijn tijd op de markt 50 jaar geleden alweer en verwoord in mijn “boekje” wat ik schreef in 2005 in 2005 voor mijn nabestaanden toen ik dacht dat het einde zich voor me aandiende maar zie ik ben er nog en op nu naar de 73

Bladzijde 4
Gaan we verder waar we mee bezig waren en zijn allemaal maar zwarte lettertjes op wit papier dus die doen niemand kwaad toch ? Een beetje slap ouwehoeren kan ook geen kwaad en zelfs het woord ouwehoeren wordt op mijn computer niet eens aangegeven als foute tekstmelding dus ons kent ons en die computerbazen zijn echt niet de eerste de beste hoor. Laten we het eens hebben nu over de tijd dat ik als marktkoopman op het Oude Waterlooplein stond. Was nog toen ik zo een beetje meen ik 23, 24 jaar was en best een leuke tijd. Indertijd moest je, als je een vaste plek wilde hebben, door de weeks er ook staan maar daar had ik niet zo een trek in eerlijk gezegd omdat die markt voor mij min of meer een “hobby” was. S,morgens moest je dan naar het plein en op Zaterdag werden de losse stekken verloot en toegezegd door de marktmeester en is het mij nog nooit overkomen dat er geen plek voorradig was. Het was in de tijd dat waar nu de Stopera staat er gewoon nog woningen stonden en had je nog de echte “voddenmarkt” aan de zijkant t/o de Mozes en Aaronkerk richting Amstelbrug ( blauwe brug ?) Ik stond er met echt van alles en je kan het zo gek niet bedenken als bv, autoradio,s zwemvliezen, hutsloffen, badmutsen ( ja lach maar en kom ik direct op terug) , rubber zwembanden, parasols, luchtbedden, ja zelfs complete rubberboten, bootpompen, radio-cassetterecorders, lachzakjes en noem maar op en te veel feitelijk om op te noemen dus echt ongeregelde handel. Elke dag op het plein was het een feest en vaak gieren, brullen en lachen onder elkaar en ook omdat we dan de gekste fratsen uithaalden en ik weet nog goed dat ik ( het was paasweekeinde en dan altijd berendruk) van die japanse casetterecorders/radiocombinaties verkocht en zat er een microfoon bij en kon je ( toen al) met dat ding draadloos op redelijke afstand praten. In die microfoon zat nl een zender op batterij en kon je op afstand bedienen dus wel makkelijk. Nu was het zo dat de frequentie die de microfoon uitzond ook was te beluisteren op een gewone radio ( draagbaar of niet) mits er maar FM- ontvangst op zat en kon je het signaal van die microfoon opvangen dus ook feitelijk door zo een radio weergeven en joh, wat een dolle pret !!! Tegenover me stond een kraam met allemaal sexboekjes en die man ergerde zich dood dat al die klanten dan zo quasi onverschillig voor de stal stonden en dan uitgebreid die sexblaadjes zaten door te bladeren waarvan hij er enkele los had liggen. Hij kreeg door dat je met zo een microfoon gewoon op de radio die op zijn kraam stond kon uitzenden en ja toen begon het: Hij kwam aan mijn kant staan en had duidelijk zicht op zijn eigen kraam daardoor, en zijn radio stond gewoon op de kraam naast de sexboekjes en was afgesteld uiteraard op de frequentie van mijn microfoon. Doordat er niemand achter de kraam stond zagen natuurlijk enkele gasten hun kans schoon en aldra stonden er een paar van die kerels uitgebreid die sexboekjes te bestuderen totdat: uit de radio naast de sexboekjes een stem klonk: He, joh, leg dat boekje effe neer !!! ( was uiteraard de handelaar die gewoon naast MIJ stond met die microfoon maar dat hadden die gasten niet door) en dan zag je ongeloof en verbazing op die snoeten verschijnen vooral als er nog een tweede keer werd verzocht dat niet meer te flikken en door te lopen, GILLEN !!! Wij natuurlijk helemaal dol van de lach en ook de andere kooplieden er omheen !!! Nog een andere stunt was een radio te zetten in een grote kartonnen doos onder de marktkraam en dan via de radio roepen: Mijnheer, mijnheer en tikgeluiden. Iemand die passeerde wist in eerste instantie niet WAAR dat geluid vandaan kwam en keek dan onder de stal en zag de doos en begreep er geen moer van natuurlijk. En dan: Mijnheer, de doos is dichtgevallen, ik kan er niet meer uit !! en weer die stomverbaasde blikken en dra hadden ze natuurlijk door dat ze in de maling werden genomen omdat wij zaten te gieren van de lach en meestal werd het heel sportief opgevat en moesten ze er zelf ook om lachen. Ging een tijdje goed die geintjes totdat de Zaterdag voor dat paasweekeinde: en dan kon je altijd over de koppen lopen omdat er veel toeristen waren en heel veel Duitsers. Tja….. Op het Waterlooplein had je veel joodse kooplieden en die waren nou niet “bepaald” gecharmeerd van die Duitsers en was toen nog natuurlijk veel korter na de Tweede Wereldoorlog en zat er veel nijd nog. Een van die handelaren ( ik noem geen naam) zei: Louis, Ik wil effe een geintje uithalen en het was me al opgevallen dat er bijna op iedere kraam een draagbare radio stond maar goed….. Het was die Zaterdag voor Pasen op de markt een grote stroom van toeristen die zich door de nauwe doorgangen bewoog en ouderen weten nog wel hoe druk het dan kon zijn en dan begon het;…..Komt er plots uit al die afgestemde radio,s opeens een officiële stem in het Duits als ware het een Nieuwsbericht.: Hier ist die Westdeutsche Rundfunk und wir bitten sie ……. ( mijn Duits is niet zo goed) maar kwam er op neer dat de Duitsers werden verzocht zo spoedig mogelijk zich te verzamelen op het Centraal Station of andere omliggende stations en “nach hause zu fahren” maar ervoor hun zakken nog moesten legen om het gestolen zand van de stranden eruit te halen en meer van die onzin en weet niet precies meer wat….. Nou ja, je kunt begrijpen dat toen de marktmeester hierachter kwam dit ook de laatste keer was geweest maar gelachen hebben we. …….. Terugkomende op de badmutsen en zwemvliezen. Was mooie handel !!! Destijds werkte ik voor een firma die dan uit Engeland allemaal dozen per schip naar Rotterdam stuurde. Dat waren er echt duizenden dozen tegelijk die aankwamen met zo een schip en was het mijn taak naar de haven te gaan in Rotterdam en kon dan tegen vergoeding van die bootwerkers huren met handen zo groot als kolenscheppen. De dozen lagen reeds in de aankomstloods en moesten dan van daaruit verdeeld worden ( qua kleur, maat etc.) rechtstreeks vanuit de haven naar allemaal vestigingen van de Hema en V & D verstuurd via vrachtwagens naar de steden in het land. Was hard werken voor iedereen en tijdens schaftuur zag je die kerels hun broodtrommels openmaken en dan wil je NIET weten hoeveel brood er dan gegeten werd, maar ja het waren stuk voor stuk beulen van kerels. Op het eind van de dag werd er gevraagd: Louis hebbie nog zin in een flessie parfum of zo en reden ze met zo een lorrie net effe met de achterkant langs zo een baal die ergens stond en flikkerde de parfum eruit. Ik weet niet meer excact of het parfum was maar goed in ieder geval iets leuks. Tja,,,, zo kwam Jan Splinter door de winter en volgend keer koos ik uiteraard dezelfde kerels weer uit. Ach, er werd zoveel gesjoemeld en de keren dat we een zending autoradio,s binnenkregen totaal keurig verpakt met verzegeling en officiële stempels en zo erop is niet te tellen en dat er toch een doos bijzat met daarin een baksteen. Geen hond kon uiteraard meer achterhalen waar ergens in het traject van vervoer vanuit Japan dit geflikt was maar het hoorde er “ergens” bij
Terugkomen op de badmutsen en zwemvliezen op de markt dan maar. Die badmutsen waren indertijd van die mutsen met een bloemetje erboven op of aan de zijkant of andere versiering en de zwemvliezen waren van die instapdingen in diverse maten. Kun je nagaan dat er van die tientallen duizenden badmutsen en zwemvliezen die her en der in het land lagen bij de warenhuizen er wel wat kapot ging. B.v. Een badmuts waar gedeeltelijk ( bijna niet te zien) een bloemetje ontbrak of een zwemvlies met een klein schuurtje of plekje en zo. Al die dingen werden aan de klant vergoed en teruggestuurd naar de importeur en werden dan genoteerd op een z.g. “claimlijst” en in een doos geflikkerd. Let wel. Van een paar zwemvliezen was altijd wel of de linker ofwel de rechter nog goed ! Wat te doen met die dozen met “afgekeurde badmutsen en zwemvliezen ? naar Engeland terugsturen had geen zin en die werden dan gestort in de grote afvalschuiten bij de Oude Schans en moest je nog stortgeld betalen ook. Kwam op het idee gewoon die dozen te kopen ( mocht feitelijk niet, maar ja er mag zoveel niet) en ik maar uitzoeken en uitzoeken die handel. De kapotte zwemvliezen gingen alsnog naar de afvalschuit door mezelf gebracht en de goeie zocht ik de linker en rechterparen op in de maten van 35 t/m 43 en de badmutsen gingen in grote dozen gesorteerd. Kostten dus uiteindelijk een drol en dan hupakee op Zaterdag naar de markt met die bende en een grote berg ervan maken en bordjes erbij en dat wilde wel lopen. Kostten dan bij mij een kwart van ze bij VD kostten en verdiende ik er nog goed aan ook. Dat bloemetje minder zagen ze niet eens en de vliezen waren voor de rest in orde toch want ik had de goeie exemplaren bij elkaar gezocht. Nu effe iets eigenaardigs en wel leuk: Ik had b.v. van die luchtgevulde badcaps en had er een bordje bij gezet 75 ct per stuk en 3 voor 2.50 en je wilt het niet geloven dat ik WEKENLANG 3 voor 2.50 heb verkocht totdat er iemand zei ik wil er ook 3 maar dan per stuk betalen dus ik kijk die vrouw aan en denk: Die is nog gekker als ik. Neen hoor zegt ze: Ik wil 3 losse want dan ben ik 2.25 kwijt i.p.v. 2.50 en laat nou al die weken ik NIEMAND er over gehoord hebben en dit wat ik schrijf is voor geen woord gelogen en geeft aan hoe oppervlakkig de mensen kunnen zijn en was wel een leuke leerschool. Ook kan ik me nog voor de geest halen dat zo een kakineuze hockeybluffer met zijn vriendjes en vriendinnetjes maar zat te mekkeren over die zwemvliezen en een commentaar van hier tot daar en wat al niet meer. Ze waren te slap en ze waren dit en dat, maar goed ik hoor dat zo aan en op een gegeven moment zegt ie tegen me; koopman geeft u me toch maar zo een stel zwemvliezen maat 41/42 terwijl die dingen bij V & D een veelvoud meer kostten en die corpsbal maar met een kop alsof ie me de grootst mogelijke gunst verleende. Ik kijk hem aan en zeg: Neen, die krijg je niet meer. Hij: Ja maar ik koop ze toch. Ik: Neen die verkoop ik niet meer aan je want die zijn niet goed zeg je zelf en ik wil mijn klanten geen rotzooi verkopen. Hij me aankijken met een blik van: ????? Maar goed ik zet mijn blik op oneindig ( heb ik patent op) en ik zie hem verderop praten met zijn vrienden en effe later komt een van die vrienden alleen terug en zegt: koopman, ik wil graag een paar zwemvliezen maat 41/42. Oke hoor zeg ik en pak en stel waarvan ik er een bij doe van maat 37 zonder dat ie het merkt. Ik zeg: Je moet ze wel effe passen hoor want je krijgt garantie tot aan de deur. Nee was wel goed zei hij en weg was ie . En ja hoor komt een poos later terug met die zwemvliezen en zegt. Een zwemvlies is veel te klein en knelt aan de bovenkant waarop ik zeg: Oh, maar dat doe je zo en knip de bovenkant van de Instapvoet er in de lengte af en geef de zwemvlies terug en zet weer de blik op oneindig. Nou DAN geniet je hoor als je die kop ziet staren naar zijn stukgeknipte zwemvlies die nu WEL passend was omdat het bovenstuk eraf was geknipt. Gieren brullen natuurlijk !!!! heb hem effe daarna uiteraard een goeie maat gegeven maar DAT waren nou leuke dingen voor de mensen… zou Henk Elsink zeggen. “Dat is humor !!!?”

Over voorziener

Ben 73 jaar inmiddels en heb interesse in de politiek en hoe wij met zijn allen leven op deze wereld van nog 13.000 km doorsnede en we elkaar bevechten meestal om dat rotgeloof
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

snap er de ballen van en heb een herseninfarct gehad in 2007 maar wou graag mijn archief terug van 2012 en niemand kan dat waarmaken

